Direktlänk till inlägg 29 oktober 2013

Kroppens delar

Av Jennie Öhman - 29 oktober 2013 15:47

Många gånger upptäcker jag hur osäker barnen är på var de olika kroppsdelarna är och framförallt vad dom heter. Det är viktigt att kunna namnen på kroppsdelarna och var dom sitter. Hur ska man annars kunna beskriva var på kroppen som det gör ont. När barnen har namnen på de olika kroppsdelarna kan man börja dela in dem i mindre delar och närmare känna vilka muskler som arbetar i de olika rörelserna.

Ryggen är en del av kroppen som barnen har svårt att känna och veta hur de ska göra rörelsen. När det är en kroppsdel som barnen inte kan se, är det svårt att uppfatta den. I vissa rörelser är det just ryggen som är fokus och då kan jag ibland få hjälpa barnen så att rörelsen blir rätt. Många gånger under yogapasset stannar jag upp och ber barnen blunda och rikta tankarna in i sig själva för att känna efter var i kroppen som det rör sig just nu. Detta är svårt för barnen eftersom det ofta saknar orden, Men med lite stöd från mig så brukar de hitta rätt tillslut.

I yogan ska inga rörelser göra ont. Det ska kännas i kroppen att du utför rörelserna och det ska vara jobbigt, men det får aldrig göra ont. Om det gör ont kan rörelsen utföras fel och då är det bra om en yogalärare kan hjälpa dig att korrigera rörelsen så att den blir rätt. Ibland kan det vara så att hastigheten i rörelsen måste minskas eller att du inte kan genomföra rörelsen alls.


De senaste två veckorna har jag haft ett balanspass. Jag genomförde samma pass båda lördagarna. Denna lördag ökade jag svårigheten lite genom att faktist träna mer fokus. Jag bad barnen att blunda och koncentrera sig på sig själva. Detta är något som barnen oftast har svårt att göra. De vill gärna titta på sina kamrater och jämnför sig med dem. När barnen väl hittade fokus i sig själva upptäkte de att det var lättare att hålla balansen. Nästa yogapass är inte förr än nästa lördag (9/11). Denna lördag har vi höstlovsledig.


//Jennie 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Öhman - 26 september 2014 12:41

Idag innehöll smootin lite allt möjligt. Jag provade med jordnötssmör eftersom jag vill få dem lite mer mättande. Dagens recept: Babyspenat Ingefära Gurkmeja Linfrön Solrosfrön Jordnötssmör Morot Seller
i Vitkål Banan Den blev jättegod oc...

Av Jennie Öhman - 25 september 2014 14:44

Hej o hå vad dagarna går fort. Nu är E 7 månader och jag börjar att jobba igen i Novbember. När jag nu går tillbaka o jobbar så är det fram till pension. Jag tycker att det är lite läskigt att båda mina föräldraledigheter snart är över. Det är dagas ...

Av Jennie Öhman - 22 september 2014 08:10


Nu har jag äntligen startat. Igår hade jag min första klass. Jag hade tre mysiga barn. Vi gjorde lite olika övningar. Vi spanade upp i taket som en kobra och flög med våra fjärillar på äventyr till afrika o över öknen. Där böt vi till våra kameler. V...

Av Jennie Öhman - 29 maj 2014 18:18


Nu börjar sommarplanerna snurra. Hur o vad vill jag göra? Yoga och natur hör ihop. Jag har länge funderat på att ha några klasser utomhus. Jag känner att det är dags att följa min intuition o genomföra detta i sommar. Det som behövs är några yogamatt...

Av Jennie Öhman - 25 maj 2014 08:35

Vad rolig det var att ha passet igår. Jag insåg hur mycket jag har saknat det undertiden som jag har varit ledig. Det var några nya o några gammla barn. Vi gjorde lige varierande rörelser o tränade korsrörelser. Vi arbetade mycket med energin och rör...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards