Direktlänk till inlägg 15 oktober 2013

Kroppaskännedom

Av Jennie Öhman - 15 oktober 2013 11:27

Kroppskännedom är att vara medveten om sin kropp, var den slutar och var den börjar, men också hur den fungerar. Det gäller att hitta sin naturliga balansen i kroppen för att fungera väl i både vila och aktivitet. Känslor och stress lagras i våra kroppar, de bygger upp spänningar i musklerna och påverkar vår andning. I det långa loppet kan detta ge många olika stressrelaterde sjukdomar om vi inte tidigt hittar ett sätt att hantera påfrestningarna. Genom yogan kan barnen tidigt i livet hitta bra och naturliga verktyg för att dels lärakänna sin kropp, men också finna ett positivt sätt att förebygga och hantera stress.

http://www.medicinskyoga.se/forskning_pdf/6ef9628ae09bda9f67577120abb66def.pdf 

Länken är till en c-uppsats som handlar om kropskännedom och barnyoga. Hon har även tagit med meditationen som är en stor och viktig del i barnyogan. Här kan ni även få bra tips på vidare läsning.


I lördags hade jag ett trevligt och mysigt yogapass med två barn. Det är fantastiskt att få uppleva yoga med barnen. De är alltid så öppna och ivriga att gå vidare till nästa position. Övningarna vi gjorde denna lördag bygger upp barnens balans och koordination. Det är inte lät att hålla balansen en längre tid för barnen. De växer och utvecklas helatiden. Vi tränar mycket på att hitta rätt i rörelsen. Det är svårt att röra höger arm och vänster ben samtidigt och sedan byta. Men när vi sedan har gjort dessa övningar ett par gånger kommer kommer barnen att bli mer trygga i sina kroppar och kunna hitta en bra fokus och koncentration.


Ha en trevlig dag!!   

//Jennie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Öhman - 26 september 2014 12:41

Idag innehöll smootin lite allt möjligt. Jag provade med jordnötssmör eftersom jag vill få dem lite mer mättande. Dagens recept: Babyspenat Ingefära Gurkmeja Linfrön Solrosfrön Jordnötssmör Morot Seller
i Vitkål Banan Den blev jättegod oc...

Av Jennie Öhman - 25 september 2014 14:44

Hej o hå vad dagarna går fort. Nu är E 7 månader och jag börjar att jobba igen i Novbember. När jag nu går tillbaka o jobbar så är det fram till pension. Jag tycker att det är lite läskigt att båda mina föräldraledigheter snart är över. Det är dagas ...

Av Jennie Öhman - 22 september 2014 08:10


Nu har jag äntligen startat. Igår hade jag min första klass. Jag hade tre mysiga barn. Vi gjorde lite olika övningar. Vi spanade upp i taket som en kobra och flög med våra fjärillar på äventyr till afrika o över öknen. Där böt vi till våra kameler. V...

Av Jennie Öhman - 29 maj 2014 18:18


Nu börjar sommarplanerna snurra. Hur o vad vill jag göra? Yoga och natur hör ihop. Jag har länge funderat på att ha några klasser utomhus. Jag känner att det är dags att följa min intuition o genomföra detta i sommar. Det som behövs är några yogamatt...

Av Jennie Öhman - 25 maj 2014 08:35

Vad rolig det var att ha passet igår. Jag insåg hur mycket jag har saknat det undertiden som jag har varit ledig. Det var några nya o några gammla barn. Vi gjorde lige varierande rörelser o tränade korsrörelser. Vi arbetade mycket med energin och rör...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards